Dezvoltare prin metoda Montessori

In ultimul timp am auzit vorbindu-se destul de des despre metoda Montessori si la randul meu am primit intrebari pe aceasta tema. M-am gandit ca cele mai bune si mai utile informatii le pot primi de la persoanele care sunt formate si care practica zi de zi aceasta metoda. Am ales sa vorbesc cu Georgiana Stefan, educatoare la gradinita Creative Minds Kindergarten, care lucreaza de cativa ani de zile alaturi de copii si le urmareste dezvoltarea indeaproape.

Ce aduce nou sistemul Montessori in comparatie cu sistemul traditional?

Georgiana Stefan: Sistemul Montessori se diferentiaza de cel traditional prin independenta si libertatea de miscare acordate copilului (reflectate mai ales prin faptul ca isi alege singur activitatile), prin materialele de invatare specifice sistemului Montessori, prin individualizarea „predarii” si a lucrului efectuat de copil, prin importanta a ceea ce numim „mediul pregatit” (organizarea clasei intr-un mod cat mai armonios si stimulant), si nu in ultimul rand prin inlaturarea recompenselor si a pedepselor.

Ce se intampla cu un copil care dupa primii 6 ani de viata, intra in sistemul traditional de invatamant? Va intampina dificultati de adaptare?

Georgiana Stefan: Desigur ca, sistemul traditional fiind atat de diferit, poate ridica probleme, cel putin teoretic, unui copil care pana atunci nu a fost ingradit nici in gandire, nici in miscare. Un prescolar educat in sistemul Montessori este obisnuit sa-si satisfaca singur si nemijlocit nevoile cognitive, motrice, emotionale… nu i se impun seturi de cunostinte ce trebuie asimilate obligatoriu si nici un timp limita in care trebuie sa finalizeze o sarcina sau sa atinga un anumit nivel pre-stabilit. Copilul Montessori nu este constrans… Cu toate acestea, la contactul cu scoala traditionala, el nu ar trebui sa intampine dificultati de adaptare de ordin „academic”, si nici emotional si social, intru-cat el este pregatit si apt sa faca fata procesului de invatare in sine, avand asigurat prin gradinita Montessori un volum bogat de achizitii, si de asemenea se poate adapta in fata unor noi situatii, cum ar fi impactul cu metode de predare-invatare cu care nu era obisnuit.

Cum se realizeaza evaluarea copiilor in gradinitele Montessori?

Georgiana Stefan: Evaluarea unui copil se realizeaza intotdeauna in raport cu sine insusi, niciodata prin comparatie cu alti copii. Nu exista ierarhizari. Acordam foarte mare atentie evolutiei copilului in diferite momente ale parcursului sau si mereu ne intrebam: „Cum era copilul acesta atunci? Ce putea si ce stia sa faca? Dar acum?”

Cate ore petrece un copil la gradinita si cum arata o zi din viata unui copil inscris intr-o gradinita Montessori?

Georgiana Stefan: Orele petrecute la gradinita variaza in functie de varianta de program aleasa de parinti (pot fi 4, 6 sau 10 ore). Copilul vine la gradinita, daca doreste poate servi micul dejun (disponibil pana la 9:30) iar apoi incepe cursul neintrerupt de lucru de aproximativ 3 ore cu materialele specifice Montessori, timp in care isi alege singur activitatile pe care doreste sa le desfasoare (ariile de lucru sunt: viata practica, matematica, limbaj, senzorial, stiinta&cultura). In functie de aria aleasa, copilul poate lucra si alaturi de un alt coleg iar daca alege un material nou, trebuie sa ceara educatoarei sa i-l prezinte. La ora 11 este servita gustarea de fructe, pregatita cu ajutorul copiilor, urmata de circle time, unde copiii se strang cu totii pentru activitati si jocuri de grup. La 11:45 se pregatesc de iesirea afara, in curte, fiind incurajati sa se imbrace/dezbrace singuri iar la 12:30 ne pregatim de masa de pranz, care este in fiecare zi „asezata” de alt copil pentru colegii sai (asezat mese, scaune, tacamuri, farfurii, servetele, etc). Copiii se servesc singuri cu mancare si de asemenea isi spala vesela dupa ce o folosesc. Urmeaza programul de odihna intre 14 si 16, apoi gustarea de dupa-amiaza, activitati libere in curte sau lucru cu materialele.

Care este implicarea parintilor in educatia copiilor inscrisi in acest program de invatamant ?

Georgiana Stefan: Parintii ar trebui sa promoveze in viata de zi cu zi valorile educatiei Montessori, oferindu-le copiilor lor independenta si sanse de a-si descatusa potentialul prin implicarea in cat mai multe aspecte ale rutinei zilnice.

In ceea ce priveste comunicarea cu gradinita, noi oferim parintilor notificari periodice privind evolutia copilului si intalniri individuale unde discutam despre progresul acestuia.

 

Comentarii


Adauga comentariu