Somnul, aliat sau dusman

somn-465x390

De cele mai multe ori atunci când vorbim despre tulburările de somn, nu luăm în calcul şi situaţiile în care noi alegem să dormim puţin.

Alegem să dormim puţin atunci când urmărim serialul preferat on-line, sau atunci când citim o carte bună pe care abia aşteptăm să o terminăm şi chiar şi atunci când avem o petrecere care se termină târziu în noapte. Aparent, toate aceste motive par întemeiate pentru a pierde câteva ore bune din somnul din timpul nopţii, însă nu avem idee ce scump putem plăti preţul acestor nopţi.

Ne trebuie 8 ore de somn pe noapte

Atât psihologii, psihoterapeuţii cât şi psihiatrii recomandă un program echilibrat care să conţină 8 ore de somn, 8 ore de muncă şi 8 ore de relaxare dintr-un interval de 24 de ore cât are o zi. Cu toate acestea, de cele mai multe ori ne este greu să respectăm acest program şi avem tendinţa să renunţăm la orele de somn în favoarea activităților de relaxare sau pentru a munci. Dr. Daniel Amen, în lucrarea sa „Schimbă-ţi creierul, schimbă-ţi viaţa”, susţine că atunci când nu ne odihnim suficient într-o noapte, în următoarele 3-4 zile vom mânca mai mult, iar acest aspect se va resimţi în armonia siluetei, iar pe termen lung ne poate afecta stima de sine şi chiar modul de gândire.

Adolescenții, în pericol

Cei mai tentaţi să facă nopţi albe sunt adolescenţii, iar urmările nu întârzie să îşi facă simţită prezenţa. Fie că devin agresivi, conflictuali sau că ajung să experimenteze depresia este important să fie încurajaţi, susţinuţi  să se odihnească noaptea nu în timpul zilei.

În altă ordine de idei, Dr. Daniel Amen în urmă studiilor aprofundate în clinică sa, susţine că, atunci când dormim mai puţin de 6 ore pe noapte, creierul nu se mai iriga cu sânge suficient, ceea ce ne face să ne schimbăm starea de spirit, ne scade puterea de concentrare, iar capacitatea de memorare se reduce. Aceste simptome se mai pot ameliora dacă ne odihnim, mai grav însă este faptul că lipsa somnului sau micşorarea programului de somn duc încet şi sigur către Alzheimer.

Pentru că în timpul somnului ne refacem sistem nervos este important să ţinem cont că între orele 22.00 şi 00.00 este cel mai sănătos somn, pentru că atunci, conform studiilor, creierul se revigorează şi îşi reface resursele de care are nevoie. Poate va întrebaţi cum ne putem îmbunătăți calitatea somnului. Ei bine, este util să nu consumăm cafea, ceaiuri sau sucuri ce conţin cofeină în a două parte a zilei, să mergem la sală dimineaţă şi mai puţin seară înainte de culcare, să nu adormim cu televizorul sau laptop-ul deschis şi să evităm să folosim telefonul sau tabletă înainte de somn. Un alt truc foarte util este ca dormitorul să aibă o temperatura potrivită, să fie întuneric înainte de culcare şi să fie ordonat.

Acest articol nu susţine dormitul în exces şi nu face referire la tulburări de somn precum insomnia, ci are în atenţie liberul arbitru atunci când vine vorba de somnul nocturn şi de gestionarea acestuia. Nu uitaţi, una din cele mai rapide metode de distrugere a creierului este să dormim mai puţin de 7-8 ore pe noapte

Acest articol a aparut in ziarul EVENIMENTUL ZILEI din 30 iulie 2017.
semnatura2

 

 

ShareEmail this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+

Comentarii


Adauga comentariu